Jeżeli dopiero rozpoczynasz pracę jako pośrednik ubezpieczeniowy i zastanawiasz się nad tym czy brać udział w kursach i szkoleniach, odpowiem najkrócej jak potrafię – TAK. Jeżeli jesteś doświadczonym pośrednikiem ubezpieczeniowym i zastanawiasz się nad czym czy warto poświęcać swój czas na dodatkowe szkolenia odpowiem najkrócej – nie poświęcasz na nic czasu, inwestujesz swój czas w swoją wiedzę, która na pewno zaowocuje.
Komu potrzebne są szkolenia?
Praktycznie wszystkim. Z doświadczenia wiem, że nawet na szkoleniu wprowadzającym doświadczony pośrednik i tak zdobędzie multum wiedzy oraz umiejętności, które przydadzą się w codziennej pracy. Początkujący agent czy OFWCA natomiast może z takiego szkolenia czerpać niczym ze skarbnicy wiedzy – potrzebnej a nawet więcej, niezbędnej w codziennej pracy.
Czy warto?
Często powtarzanym argumentem, szczególnie przez osoby doświadczone jest ten, że na szkoleniu nie ma żadnej praktycznej wiedzy i w zasadzie niczego nie można się na nim nauczyć. Każde Towarzystwo będzie tylko chwaliło się swoim produktem a i tak nic z tego nie wyniknie.
Niestety ale taki tok rozumowania jest nie tylko błędny ale i bardzo nieprzyszłościowy.
Faktem jest, że jeżeli idziemy na szkolenie organizowane przez Towarzystwo, to dowiemy się tylko o produkcie danego TU, najczęściej o jego mocnych stronach. Ale zapewniam, że zadając prowadzącemu pytanie o słabe strony produktu także uzyskacie taką odpowiedź. Jeżeli prowadzący bądź prowadząca powiedzą Wam, że produkt nie ma słabych stron, śmiało możecie wstać i wyjść. Każdy, absolutnie każdy produkt ma słabe strony i nie jest to ani tajemnicą ani powodem do wstydu. Każdy z produktów projektowany jest pod konkretny target odbiorców więc naturalną rzeczą jest to, że nie będzie odpowiedni dla każdego klienta. Będąc na szkoleniu poznajemy produkt, jego mocne i słabe strony, uczymy się do kogo jest adresowany i czego możemy oczekiwać po sprzedaży i zaoferowaniu danego ubezpieczenia.
Mamy poza tym dość wyjątkową szansę zadać pytanie produktowcowi, którego jedynym zadaniem jest poznanie szczegółów danego produktu bądź grupy produktów. Oczywiście nie zna go na wyrywki ale zawsze albo będzie w stanie odpowiedzieć na wasze pytanie albo doprecyzuje u twórcy produktu co autor miał na myśli.
Poza tym, odwiedzając kolejne szkolenia zdobywamy wiedzę niezbędną do pracy, łącząc wszystkie szkolenia wiemy co możemy klientowi zaproponować, na jakie pytania mamy się przygotować i w szczególności, na co nalży zwrócić uwagę podczas rozmowy z klientem i Analizy potrzeb Klienta (APK).
Ceny szkoleń
W tym miejscu czeka was bardzo miła niespodzianka ale nie musicie inwestować ze swoich pieniędzy w koszt szkolenia ani złotówki. Szkolenia prowadzone są bezpośrednio przez TU, multiagencje, menedżerów sprzedaży, czasami przez wynajęte firmy zewnętrzne. Waszą jedyną inwestycją będzie czas oraz koszt dojazdu na miejsce.
Czasami można się spotkać z ofertą szkoleń płatnych, szczególnie jeżeli dotyczą one wąskiego i szczegółowego tematu. Jeżeli byście się mnie zapytali, czy warto, odpowiem tak: warto ale musicie wziąć kilka elementów pod uwagę. Po pierwsze sprawdźcie, kto prowadzi dane szkolenie, czy jest to praktyk czy teoretyk, jak długo jest w branży i jakiego typu szkolenia prowadzi. Jeżeli są to na przykład szkolenia z prawa ubezpieczeń realizowane przez wykładowcę akademickiego, który nigdy nie pracował w ubezpieczeniach oraz prowadzi takie szkolenia dla różnych gałęzi biznesu, darujcie sobie. Jeżeli jest to szkolenie organizowane przez kogoś, kto z ubezpieczeniami związany jest np. dziesięć lat, szkoli od sześciu i w zasadzie zajmuje się tylko tym tematem – idźcie jak w dym. Czemu? Ponieważ najczęściej, nie jest to niestety reguła, takie osoby mają bogate doświadczenie, zbierają mnóstwo przykładów, znają z doświadczenia historię rynku ubezpieczeniowego w Polsce i będą w stanie odpowiedzieć na multum pytań, nawet niekoniecznie związanych ze szkoleniem…
kto powinien wziąć udział w szkoleniu?
Każdy nowy pośrednik ubezpieczeniowy
Każdy pośrednik ubezpieczeniowy, który chce być na bieżąco ze zmianami i oferować rzetelne ubezpieczenia
Konkludując: każdy agent i pośrednik ubezpieczeniowy
jak często brać udział w szkoleniach?
Nie ma tutaj reguły, niektórym wystarczy porządnie zrealizowany cykl szkoleń zgodnie z IDD, niektórym z kolei proponowałbym szkolenia raz na dwa miesiące stacjonarnie i co najmniej dwa razy w miesiące on-line.
Szkolenia stacjonarne czy on-line?
Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego jak będzie nam w danej chwili wygodniej i jakie mamy możliwości. Jeżeli nie jesteśmy w stanie udać się na szkolenie stacjonarne, bierzmy aktywny udział w szkoleniach on line. Każda z form ma swoje zalety. Jeżeli chodzi o szkolenia on-line, niewątpliwym plusem jest to, że nie musimy opuszczać swojego biura, mieszkania, plaży na której obecnie jesteśmy. Wiedza jest tam gdzie my. Szkolenia stacjonarne, do których gorąco zachęcam, oferują natomiast dużą dawkę wiedzy niestandardowej, której na szkoleniu on-line się nie przekaże. Na szkoleniu stacjonarnym każdy może zadać pytanie prowadzącemu, co więcej prowadzący szkolenie żywo reaguje na sytuację na sali, widzi, które tematy interesują publiczność a które nie. Jest w stanie zrobić dodatkową przerwą na kawę, a co najważniejsze i żadna szkolenie on-line tego nie zastąpi, na szkoleniu stacjonarnym występuje interakcja pomiędzy prowadzącym i uczestnikami oraz co może ważniejsze, pomiędzy samymi uczestnikami. Takie szkolenie żyje. Czasami uczestnicy wymieniają się poglądami z prowadzącym, czasami wymieniają się poglądami między sobą, czasami się kłócą i godzą, mają możliwość podczas przerwy kawowej podyskutować o biznesie w ich rejonie, o sprawach, które ich żywo dotyczą. Niestety ale szkolenie on-line nigdy takiego spotkania i takiej wymiany doświadczeń nie zastąpi…