Zalety multiagencji ubezpieczeniowej


W tym wpisie zwracałem uwagę, że podejmując pracę jako agent ubezpieczeniowy musimy zdecydować się na współpracę bezpośrednio z Towarzystwami Ubezpieczeniowymi bądź z multiagencją ubezpieczeniową. Niniejszy artykuł dotyczyć będzie właśnie zalet podpisania umowy z multiagencją ubezpieczeniową.

wstęp


Na samym początku odpowiedzmy sobie a pytanie, czym tak naprawdę multiagencje jest oraz jakie są zakresy jej działania.
Definicja stworzona przeze mnie na potrzeby tego artykułu mówi nam, ze multiagecja ubezpieczeniowa to firma mająca jako agent ubezpieczeniowy podpisane umowy bezpośrednie z Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, która zrzesza w swoich szeregach pośredników ubezpieczeniowych (OFWCA – Osoby Fizyczne Wykonujące Czynności Agencyjne) działających w imieniu i na rzecz danego zakładu ubezpieczeń. Jako agent ubezpieczeniowy multiagencja podpisuje umowy o współpracę z OFWCA, która sprzedają ubezpieczenia na jej rzecz oraz w jej imieniu. W przypadku wyboru spółpracy z multiagencją nie podpisujemy umowy o współpracę bezpośrednio z TU, lecz właśnie z multiagentem. Umowa zawarta jest na dystrybucję produktów tylu ubezpieczeń, na ile podpiszemy umowę.

Czemu powstały multiagencje ubezpieczeniowe?


Powodów jest oczywiście wiele, pozwolicie, że tak prozaiczny jak zarabianie pieniędzy pominę…
Jedną z przyczyn jest chęć uproszczenia współpracy z Towarzystwami Ubezpieczeniowymi. Agenci zauważyli, że w przypadku, kiedy mamy do czynienia z umowami z kilkunastoma albo kilkudziesięcioma TU, codzienne sprawy biurowe rozrastają się do poważnych wyzwań. Mając umowy bezpośrednie, musimy z każdym z TU indywidualnie negocjować prowizję, podpisać umowę, zrealizować określone w umowie minimalne wymagania dotyczące sprzedaży (np. 5 000 zł przypisu miesięcznie), rozliczać się z prowizji wystawiając oddzielne faktury do każdego z TU. I jeszcze masa innych spraw. Jak możecie sobie wyobrazić, jeżeli nie jesteśmy dużą agencją z kilkoma lub kilkunastoma pracownikami, formalnościom nie ma końca. Dlatego właśnie (jest to oczywiście jeden z powodów) powołane do życia zostały multiagencje ubezpieczeniowe.


Przedsiębiorstwa takie mają podpisane umowy bezpośrednie z kilkudziesięcioma TU na rynku, zatrudniają co najmniej kilkudziesięciu pracowników, którzy zajmują się zarówno obsługą spraw bieżących oraz także współpracą z TU, OFWCA, pośrednikami, szkoleniami swoich pośredników, rozmowiem sieci sprzedaży oraz doskonalą swoje systemy informatyczne, które mają pomóc w codziennej pracy (np. CRM, porównywarka cen ubezpieczeń).


Kolejnym elementem sprzyjającym powstaniu i rozwojowi jest wypracowywanie wyższych prowizji i lepszych warunków współpracy dla pośredników mających umowę z Multi… Na jakiej zasadzie to działa? Prostej i często stosowanej na drodze: duży może więcej. Pamiętajmy, że nawet niewielka multiagencja grupuje około kilkuset OFWCA. Oni wszyscy razem tworzą sprzedaż, wypracowują przypis i zwiększają dynamiki Towarzystw. Dodatkowo takie zgrupowanie agentów pomaga Towarzystwu prognozować sprzedaż i planować swoje działania długoterminowe. Zasada działania jest prosta: jeżeli agent X sprzedaje miesięcznie w danym TU za 2 000 zł, to 500 agentów X będzie sprzedawało za 1 000 000 zł . Łatwiej to oszacować i jest bardziej przewidywalne niż zaplanowanie sprzedaży 500 niezwiązanych ze sobą agentów na terenie całej Polski.
W związku z powyższym multiagencja ma możliwość negocjować z TU indywidualne stawki prowizyjne, zupełnie inne niż agent na umowie bezpośredniej, ponieważ jest znacznie większą strukturą oferującą dla każdego z TU możliwość rozwoju. To właśnie dlatego TU tak bardzo zabiegają o współpracę z agencjami krajowymi.
Wiemy już, że korzysta multiagencja, TU a na jakie korzyści może liczyć pośrednik podpisujący umowę z multiagencje? Korzyści jest wiele i wymienię te, które moim zdaniem są najważniejsze:

zalety współparcy z multiagencją
  • możliwość uzyskania większej prowizji – agencja ogólnopolska dzieli się z OFWCA swoją prowizją, jeżeli jesteś agentem dopiero rozpoczynającym sprzedaż ubezpieczeń, szczególnie majątkowych, to masz tutaj szansę na znacznie wyższe uposażenie jakbyś zawarł(a) umowę z TU;
  • większe przebicie na rynku – multiagencje dysponują swoimi działani PR, marketingu, które pomogą Ci w promocji Twojego biura na rynku, zwrócą uwagę na to co należy zrobić, żeby zintensyfikować sprzedaż, powiedzą też czego nie należy robić;
  • szkolenia – są bardzo często organizowane przez Multi, najczęściej wraz z danym TU, którego temat dotyczy. Niektóre z agencji mają dodatkowo swój własny zespół szkoleniowy, który prowadzi wewnętrzne szkolenia, zaliczane do szkoleń obowiązkowych w rozumieniu IDD;
  • obandowanie biura, wizytówki – agencje krajowe bardzo często pomogą Ci i sfinansują obklejenie witryny Twojego biura, powodując, że jesteś zauważalny(a) z daleka, wydrukują albo dadzą CI także projekt Twojej wizytówki i spersonalizują ulotki, które zapewne będą w twoim biurze;
  • podwójne wsparcie regionalnego menedżera (kierownika) sprzedaży w regionie. Czemu podwójne? Ponieważ każda z multiagencje dysponuje menedżerami sprzedaży, nazywanymi często Dyrektorami Sprzedaży, którzy służą pomocą w kontaktach z TU bądź pomagają uzyskać wsparcie merytoryczne. Dodatkowo każda firma ubezpieczeniowa także jest reprezentowana przez menedżerów sprzedaży, którzy dojeżdżają nawet w najbardziej odległy koniec Polski – niezależnie czy mieszkasz w Bieszczadach czy w Warszawie, twój opiekun będzie się z Tobą kontaktował równie często i na pewno nie będzie mieszkał na drugim końcu Polski;
  • agencja samodzielnie kontaktuje się z firmami ubezpieczeniowymi w sprawie limitów sprzedaży, negocjacji prowizyjnych oraz uzyskania i zorganizowania szkoleń dla swoich OFWCA;
  • poprzez multiagencję często można uzyskać dodatkowe korzyści w kontakcie z TU – jest to niezwykle przydatne przy niestandardowych ubezpieczeniach bądź wypłacie odszkodowania – oczywiście nie zawsze się to udaje ale zawsze jest to dodatkowa droga dla dobra klienta;
  • pracownicy multiagencje mogą doradzić Ci jak rozwinąć swój biznes – bardzo dobrze znają lokalny rynek i wiedzą jak poruszać się w świecie ubezpieczeń;
  • dodatkowo agencje ogólnopolskie posiadają ubezpieczenie OC multiagenta, które musi posiadać każdy agent (pośrednik) mający w swojej ofercie więcej niż jedno TU;
  • największe Multi posiadają także porównywarkę cen ubezpieczeń komunikacyjnych, która niezwykle przyśpiesza znalezienie najtańszego ubezpieczenia OC. Zwracam tutaj uwagę na słowo: najtańszego a nie najlepszego. Porównywarka cen pokazuje co do zasady ceny, więc dzięki niej możemy zlokalizować najkorzystniejszą ofertę pod względem ceny. Jest to bardzo przydatne przy ryzyku OC komunikacyjnym ponieważ za jednym wprowadzeniem danych możemy przefiltrować kilkanaście (kilkadziesiąt) towarzystw i dobrać odpowiednią ofertę.
  • CRM czyli baza danych klientów – najlepsze agencje oferują takie rozwiązanie całkowicie za darmo. Możemy tam tworzyć “własną” bazę danych klientów oraz dodawać notatki, przypomnienia czy zadania. WAŻNE: pamiętaj, że współpracując a multi, jeżeli zdecydujesz się rozwiązać z nimi umowę, automatycznie tracisz dostęp do całej bazy klientów. Proponuję więc kilkukrotnie przemyśleć korzystanie z CRM poprzez multiagencję. Jest to na pewno tańsze ale czy lepsze dla pośrednika?
  • konkursy – praktycznie każda z Multi organizuje konkursy sprzedażowe dla sowich pośredników. Można w nich wygrać bardzo atrakcyjne nagrody za sprzedaż wybranych TU. Jest to dodatkowy bonus i dodatkowa możliwość wyjazdu zagranicznego bądź zdobycia nagrody rzeczowej (przykłady nagród: wycieczki zagraniczne, komputery, urządzenia kuchenne, czasami pieniądze…).
    Powyższe elementy dotyczą praktycznie każdej z dużych multiagencji, która działa na naszym rynku. Decydując się na współpracę jako OFWCA w mullti możesz liczyć na szybkie wdrożenie i pomoc w rozwijaniu swojej wiedzy. Jednak musisz być świadomy jednej, podstawowej rzeczy: jesteś OFWCA Agenta. Wszyscy klienci, którzy do Ciebie przyszli są de facto klientami multiagencji. Z czym to się wiąże? W codziennej pracy z niczym szczególnym. Klienci przychodzą do Ciebie, ty ich obsługujesz i są związani bezpośrednio z Tobą. Jednak wszystkie ich dane zapisane są w systemach TU, która posiada podpisaną umowę z agencją a nie z tobą. Zatem, jeżeli zdecydujesz się zmienić agencję (zdarza się to dosyć często wbrew pozorom) to w twojej gestii będzie leżało zadbanie o to, żeby albo zachować te dane (zwracając uwagę na przepisy RODO) albo trzeba będzie tworzyć swoją bazę danych od nowa wraz z kolejnymi odnowieniami klientów. Przejście z jednej agencji do drugiej zajmuje trochę czasu oraz pracy ale często jest lepszym rozwiązaniem niż tkwienie w środowisku z którym być może nie jesteśmy do końca związani…

W kolejnym odcinku pojawi się artykuł na temat zalet współpracy na umówię bezpośredniej z Towarzystwem Ubezpieczeń.